In 1864 is de Zangvereniging Harmonie opgericht. Toen als mannenkoor, maar inmiddels een gemengd koor.

We zingen beroemde koorwerken en andere ontroerende muziek van bijvoorbeeld Vivaldi en Mendelssohn. Tussendoor zingen we opera of gewoon lekkere meezingers van onder andere Vera Lynn.

Onze concerten (zo’n 2 à 3 per jaar) worden muzikaal ondersteund door instrumentalisten en vocalisten.

Al vanaf 2000 staat het koor onder leiding van Gerard Leegwater.

Gerard is dirigent van beroep. Tijdens de repetities speelt hij op de vleugel en zingt hij mee om ons te helpen de partijen in te studeren.

Gerard werkt stevig door, maar houd ook de tijd in de gaten. We beginnen steevast met samen inzingen, en dan worden de muziekstukken per deel en stemsoort geoefend. Vervolgens worden de stemsoorten samengevoegd en ten slotte de delen. Op deze manier zet Gerard ieder muziekstuk in elkaar.

Gerard geeft duidelijke aanwijzingen over hoe de componist het bedoeld heeft. Dan gaat het bijvoorbeeld over de kleur van een akkoord, de bedoeling van de tekst, of de muzikale versieringen van de periode waarin het werk is geschreven.

De verschillende stemmen hebben een eigen rol om samen een muziekstuk te maken. Gerard legt die rollen uit, waardoor het ook leuk is om naar de andere stemsoorten te luisteren als jouw stem niet aan de beurt is. Bovendien ook fijn om je stem dan even rust te geven.

We doen er veel aan om ons koor behalve mooi ook gezellig te laten zijn. Daarom hebben we een maandelijkse “soos”, om bij te praten. We hebben een lief en leed commissie voor de nodige steun. En we hebben een community website, waar we al onze tips en muzikale passies delen.

Zin om mee te zingen? Er is altijd plaats voor nieuwe stemmen in ons koor. Het maakt niet uit, sopraan, alt, tenor of bas: er is altijd een plek beschikbaar.